Центр «Нова Європа» та Фонд ім. Фрідріха Еберта спільно з соціологічною компанією GfK Ukraine провели соціологічне опитування української молоді – «Українське покоління Z: цінності та орієнтири».
Вибірка складає 2000 респондентів у віці 14-29 років та є репрезентативною населенню України (окрім АР Крим та непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей). Окрім цього, було проведено чотири фокус-групи у Львові, Одесі, Харкові та Чернігові.
«Результати цього опитування, що дають можливість вписати погляди та оцінки молоді у загальноєвропейський контекст, інколи досить суперечливі, зовсім не чорно-білі, назвемо це сірою зоною», – розповідає директор регіонального представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні Марсель Рьотіг.
Згідно з опитуванням, найбільшими важливими цінностями молоді України, є вірність, дружба та свобода. Обираючи серед різних пріоритетів, респонденти відзначили також важливість бути політично та громадсько активним/ою. Для 24% респондентів це важливо брати участь в громадських ініціативах.
В свою чергу, описуючи фінансовий стан своєї родини, для 53% опитаних зазначило, що у них достатньо грошей на їжу, одяг і взуття, проте вони не можуть дозволити собі більш дорогих речей ніж холодильник чи телевізор.
Щодо питань еміграції, 76% опитаних стверджує, що ніколи не виїжджали закордон, лише 21% відповів, що колись виїжджали з країни. В географічному контексті, більше подорожує молодь з Києва та Західної України. Зазначимо, що кожен п’ятий з опитаних молодих українців розглядає можливість переїзду закордон.
Найпопулярнішими напрямками для еміграції є Німеччина та США. Найбільше українську молодь непокоять такі речі як корупція та війна, 37% та 36% відповідно. Ці страхи домінують у всіх регіонах України. Стурбованими безробіттям є 32% опитаних, найбільше його побоюються в Києві (39%) та в Східній частині України (39%).
Важливим також є те, що 8 з 10 респондентів ніколи не були дискриміновані на підставі сексуальної орієнтації (95%), регіонального походження (94%), мови(93%), чи статі (90%). «Я б стверджувала, що українське покоління Z – досить розгублене, але все ж не загублене. Просто маємо більш відповідально не лише вивчати, але й враховувати ті тривожні тенденції, які спостерігаються в настроях та орієнтирах молодих людей в Україні», – зауважила директорка ЦНЄ Альона Гетьманчук.